کتاب از دیدگاه مولفان :
کارشناس مسوول ریاضی دفتر برنامهریزی و تالیف کتابهای درسی وزارت آموزش و پرورش گفت:.........کتاب از دیدگاه مولفان :
کارشناس مسوول ریاضی دفتر برنامهریزی و تالیف کتابهای درسی وزارت آموزش و پرورش گفت: کتاب «ریاضی(2)» با رویکرد اجتماعی، فرهنگی بازنگری و تالیف شده است.
دکتر وحید عالمیان در گفتوگو با خبرگزاری کتاب
ایران(ایبنا)، با اشاره به تغییر کتاب «ریاضی (1)» در سال های گذشته،
عنوان کرد: کتاب «ریاضی(2)» نیز با رویکرد فعالیت محور و درگیر کردن
دانشآموزان در فرآیند اجتماعی و فرهنگی تالیف شده است.
وی با بیان
این که «در این کتاب از مصادیق واقعی دنیای امروز استفاده شده است» تصریح
کرد: این امر عاملی برای نزدیک کردن دانشآموزان به شرایط کنونی جامعه و
بازشدن دریچههای واقعیتگرایی بر ذهن آن هاست
دکتر عالمیان در ادامه
عنوان کرد: همچنین مصداقهای دینی نیز در بخشهایی از این کتاب به وضوح
دیده میشود. برای نمونه در بخش مثلثات حرکت دورانی دایره مثلثاتی، معلمان
و مربیان میتوانند از حرکت ستاره قطبی ایده بگیرند،. این موضوع از آیات
قرآن کریم الهام گرفته شده است.
وی با بیان این که «در حدیثی از
پیامبر(ص) آمده که برای پیدا کردن مسیر از ستاره قطبی استفاده کنید»
یادآور شد: بنابراین همین حرکت بستری برای استفاده از مسایل دینی در
مثلثات است.
کارشناس مسوول گروه ریاضی درباره دیگر ویژگیهای کتاب
«ریاضی(2)» توضیح داد: بیشتر تمرینات این کتاب در کلاس انجام میشود و
همین امر عاملی برای فعالیتمحور کردن کتاب است. البته بیشتر تغییرات این
کتاب محتوایی است و تغییرات فصول و سرفصلها کمتر مشاهده میشود.
وی در
پاسخ به این سوال که چرا سرفصلهای این کتاب تغییر نکرده است، تاکید کرد:
تا حد امکان باید فضا برای تعلیم معلمان باز باشد و مشکلی به لحاظ تدریس
وجود نداشته باشد. اگر در یک زمان هم محتوا و هم فصلبندیها تغییر کند،
معلمان دچار مشکلات و سردرگمیهای زیادی خواهند شد. بنابراین در گام نخست
رویکرد تغییر محتوایی صورت گرفته است.
دکتر عالمیان با تاکید بر
رویکرد اجتماعی و فرهنگی کتاب ریاضی جدید، بیان داشت: ورودی همه مباحث
کتابهای ریاضی جدید با مسئلهای علمی، اجتماعی و فرهنگی آغاز میشود.
برای نمونه ورودی بحث تابع با رشد و نمو نوزاد یا تابع نمادی با تکثیر
سلولی آغاز میشود.
وی با اشاره به این که سعی شده در کتابهای جدید
از مصداقها و فعالیتها در بستر واقعی و کاربردی استفاده شود، اظهار
داشت: کارشناسان تلاش کردهاند از ابزارهایی نظیر ماشین حساب، خطکش،
مقاله و پرگار استفاده کابردی شود و همچنین مسایل روزمره زندگی
دانشآموزان اصل و مبناقرارگیرد.
دکتر عالمیان درباره ویژگیهای یک
کلاس خوب، توضیح داد: فعالیتهای دانشآموزمحور و خارج شدن کلاس از حالت
سخنرانی صرف معلم و گوش دادن دانشآموز و همچنین درگیر شدن دانشآموز در
فرآیند تدریس، از خصوصیات مهم یک کلاس فعال و پربازده است.
وی با
بیان این که «کتاب ریاضی نباید خشک و غیرقابل انعطاف باشد» تصریح کرد:
خوشبختانه این رویکرد در سیستم جدید در حال پیاده شدن است و در کتاب ریاضی
اول دبیرستان نتایج مثبتی داشته و امیدواریم در سال تحصیل جدید نیز کتاب
ریاضی دوم نتیجهبخش باشد.
کارشناس مسوول گروه ریاضی دفتر تالیف در
پایان اظهار داشت: بر اساس این تغییرات کتابهای ریاضی در سال آینده نیز
کتاب ریاضی سال سوم تغییر و بازنگری خواهد شد.
نقدی بر کتاب ریاضی 2 :
من در سال گذشته که کتاب ریاضی 2 را تدریس می کردم ارتباط نسبتا مناسبی با کتاب برقرار کردم و تقریبا به خوبی از پس کتاب در امر تدریس بر آمدم وتقریبا با توجه به جلسه ی کارگاهی که باحضور دکتر ریحانی و دکتر عالمیان در نیشابور برگزار شد متقاعد به این تغییرات شدم . اما احساس من این بود که کتب حسابان و ریاضی 3 هم در ادامه ی همین کتب است . ولی امسال با رونمایی از کتاب حسابان متوجه شدم که به اندازه ی یک کتاب مطلب نگفته برای دوم ریاضی وجود دارد .
· مطالبی که در ریاضی 2 صرفا به صورت شهودی و با استدلال استقرایی به راحتی پذیرفته می شد در حسابان به طرز عجیبی تغییر چهره داده و به صورت صرفا استنتاجی و ریاضی وار بیان می شود که آمادگی برای این نوع بیان برای دانش آموز در ریاضی 2 ایجاد نشده است .
· در ریاضی 3 تجربی به هیچ وجه فصل اول کتاب ( احتمال) ادامه ی فصل آخر ریاضی 2 نیست . و در فصل 2 کتاب ریاضی 3 مطالبی با فرض یادداشتن دانش آموز استفاده شده است که در ریاضی 1 و 2 هیچ اشاره ای به آن نشده است چون این فصل از کتاب از ریاضی 2 قدیم گرفته شده است البته بدون توجه به دانستنی های دانش آموز فعلی . مانند ک .م . م چندجمله ای ها
· به نظر می آید این کتاب با مقداری تغییرات برای دوم تجربی مناسب است اما با توجه به کتاب حسابان جدید به هیچ عنوان برای دوم ریاضی مناسب نباشد .
· غلط های نوشتاری و دستوری موجود در کتاب حاکی از عدم توجه و عجله ی مولفان دارد که این برای سطح ملی اصلا برازنده نیست . (در سال گذشته در کتاب ریاضی 2 در حدود 200 غلط وجود داشت )