همایش معرفی GeoGebra


سلام.
بعد از سفر اتریش که در شهریورماه صورت گرفت، تصمیم گرفتیم که همایشی برای معرفی و شناساندن این نرم افزار بطور رسمی در ایران، برگزار کنیم. لذا با خانه ریاضیات تهران صحبت کرده و همایش بالا را برای چهارشنبه 23 آذر در محل خانه ریاضیات تهران، هماهنگ کردیم.
امیدواریم شاهد حضور معلمان علاقمند به شیوه های جدید آموزش ریاضی در این سمینار باشیم.

نقدی بر حسابان جدید

با دیدن کتاب جدید حسابان  که با نگاهی نو به  آموزش ریاضیات تالیف شده است  معلوم می شود که رویکرد اصلی در این کتاب توجه به کاربرد ریاضیات در زندگی روز مره و ارتباط ریاض ی با دیگر علوم است .

در این کتاب سعی شده است تا هر مساله ای  را با نمونه ای ملموس مرتبط نماید مانند مسایل ک.م.م.  وب.م .م . که با پیمانه ها  تشریح می شود و یا دوره ی تناوب که با محاسبه ی کوتاهی و بلندی روزها در ایام سال محاسبه شده است. 

ولی قبل از این نقد کتاب اشکال  بزرگی که در همه ی کتاب های ریاضی دبیرستانی از جمله حسابان وجود دارد آن  است  که در هیچ کتابی به دانش آموزان آموزش  کاربرد و استفاده از ماشین حساب مهندسی داده نمی شود و این خود مشکلاتی را در دانشگاه برای این افراد ایجاد می کند.

 

 

نقد فصل به فصل کتاب

فصل اول:

·        از مزایای این فصل آموزش ب.م.م  و ک.م.م به دانش آموزان است که در کتاب قبلی موجود نبود.

·        آموزش حل معادلات و نامعادلات  به صورت شکلی و از طریق رسم و نمودار می باشد که از زیباترین تغییرات کتاب درسی می باشد.

·        آموزش بسط خیام پاسکال (غیاث الدین جمشید کاشانی) که متاسفانه در کتاب های قبلی جا افتاده بود.

ولی در این فصل اشکالی نیز موجود است که عبارتند از:

·        مبحث مجموع دنباله های حسابی و هندسی و حد مجموع چندان ارتباطی با سایر موضوعات  کتاب درسی ندارد.به خصوص  سعی شده است تا حد مجموع خیلی خلاصه ارایه شود و از آوردن پارادوکس های ی که باعث لمس شدن این موضوع می شود خود داری شده است.

·        پیشنهاد می شود در این مبحث گردش اعداد  از نظر تحقیقی و متناوب و...نیز گنجانده شود.

فصل دوم :

در این فصل تغییرات چشم گیری نسبت به کتاب قبلی به چشم نمی خورد و یکی از نکات مثبت کتاب جدید ساخت تابع از روی پدیده های فیزیکی است که درآینده در مسایل بهینه سازی استفاده می گردد.

·        تنها ایرادی که به این کتاب  در این فصل می توان گرفت  عدم پرداخت کافی به مساله ی صعودی و نزولی بودن تابع می باشد و تمرینی برای این موضوع در نظر گرفته نشده است .

·        همینطور پیشنهاد می شود لااقل مبحث توابع پله ای و جز ء صحیح  به ابتدای فصل منتقل شود تا بتوان در مسایل تابع از آن استفاده نمود.

 

فصل سوم:

 این فصل به نظر یکی از دشوارترین مباحث کتاب درسی است و دانش آموزان ودبیران  برای تدریس و آموزش این فصل دچار مشکل بزرگی خواهند شد.

·        مطلبی  که دانش آموزان قبلی در سه سال می آموخته اند دانش آموزان فعلی باید در یک سال بیاموزند .ولی خوشبختانه اتصال مطالب کتاب در این مبحث با کتاب سال دوم  برقرار بوده و بر خلاف کتاب قبلی که دانش آموز فقط فرمول ها را حفظ می نمود در این کتاب تعابیر هندسی زیبایی در نظر گرفته شده است .به خصوص در مورد تابع مثلثاتی مجموع و تفاضل دو کمان  اثبات های در خوری ارایه شده است .

·        بجز اشکال حجم انبوه مطالب فصل که توصیه می شود تا بین سال های قبل تقسیم شود (مثلا بهتر است معادلات به سال دوم منتقل شود.)مبحث تبدیل جمع به ضرب  و ضرب به جمع  بسیار ضعیف مطرح شده است و بهتر بود تمرین های بیشتری برای آن در نظر گرفته می شد.

·        توصیه می شود مبحث دوره ی تناوب فصل تابع و فصل مثلثات با هم ادغام شوند.

·        بهتر بود فرمول های کمان سه برابر زاویه را در کتاب آورده نمی شد یا لااقل قید می شد که نیازی به حفظ کردن آن وجود ندارد.

·        بهترین بخش این این فصل مبحث تابع معکوس  مثلثاتی است که تا کنون در هیچ کتاب درسی به این زیبایی بیان نشده بود و به جای اینکه مستقیما به سراغ بیان  مفهوم  تابعی تابع برود به مفهوم آن روی دایره ی مثلثاتی پرداخته است  و برای اولین بار با ارایه ی مسایلی (تانکر خوابیده) در تمرینات کتاب به خوبی توانسته این مفهوم را برای دانش آموز ملموس نماید.

فصل چهارم :
در این فصل بهتر بود با کمک حد مجموع ابتدا یک مثال فیزیکی برای آموزش مفهوم حد زده می شد و سپس به آموزش از روی جدول روی آورده می شد.

·        در این کتاب هیچ اشاره ای به حدود بی نهایتی نشده است که دلیل آن نامعلوم است حال آنکه در کتاب ریاضی 3 این موضوع موجود می باشد.

·        هم ارزی ها در این کتاب به حد اقل یعنی یکی رسیده است و معلوم نیست که برخلاف اشاره ی کتاب به قضیه ی افشردگی آیا دبیر باید هم ارزی تانژانت را بگوید یا خیر؟

·        پیوستگی روی بازه به طور کامل مطرح نشده است و آیا باید اثبات پیوستگی روی بازه به دانش آموزان تدریس شود یا خیر؟

·        تکلیف جزءصحیح نیز در ابهام ها نا معلوم است و معلوم نیست که آیا در امتحانات نیز از این موضوع سوالی مطرح می گردد یا خیر؟

·        در مجموع در این فصل به جز سا ده تر شدن مطالب  تغییر بنیادی نسبت به گذشته رخ نداده است.

فصل پنجم:

·        این فصل نیز یکی از زیباترین بخش های کتاب حسابان جدید است  که بخوبی تونسته مفهوم مشتق را بیان نماید .

·        بیان مفهوم هندسی  مشتق در این کتاب بسیار قوی تر از کتاب قبلی ارایه شده است  ولی با توجه به تمرینات کتاب بهتر می بود رسم مماس از خارج منحنی در کتاب گنجانده می شد چرا که برخی از تمرین های کتاب شامل این مفهوم هستند.

·        در بخش آهنگ تغییرات که کمی هم قوی تر از گذشته بیان شده است بهتر بود تعدادی از سوالات کنکور های چند سال اخیر که تعابیر فیزیکی زیبایی را در بر دارند به سوالات اضافه می شد .

·        در مجموع این فصل از قابل دفاع ترین بخش های کتاب است.

 

و اما اگر بخواهیم نقد کلی به کتاب بیان کنیم ذکر نکات زیر ضروری می نماید .

1.     شيوه آموزشي كتاب جديد مبتني به روش حل مسئله وروش اكتشافي است كه بسيار روش خوب و مناسبي است ولي با توجه به ساعات اختصاص داده شده به اين درس (4 ساعت در هفته)فرصت كمي براي اجراي اين روش است و حد اقل 6 ساعت زمان را می طلبد . 

2.     مطالب ارائه شده در فصل اول اندكي نا همگون است مثلا بحث دنباله ها ودو جمله اي پاسكال نيوتن تا حدودي با بقيه مطالب نا همگون بوده و دو بخش دو جمله اي نيوتن بهتر است مطالب با بسط و توضيح بيشتري ارائه شود. 

3.     يكي از اشكالات وارد به فصل اول كتاب عدم وجود آموزش نرم افزاري است مخصوصا در قسمت حل معادلات و نا معادلات با نمودار هندسي بهتر است كليپ هاي آموزشي ارائه شده و در هر چند جلسه يكبار از كارگاه كامپيوتر استفاده شود.

4.     در خصوص آموزش نرم افزاري بهتر است نرم افزارهاي ساده تر رياضي مانند geogebra ,cabri, mathmatica در حد لزوم به دبيران و دانش آموزان آموزش داده شود.به نظر مي رسد كه آموزش كتاب جديد بدون استفاده از فناوري مشكل است و با اين شيوه بسيار جذاب تر خواهد شد .

5.      درمجموع در دو کتاب ریاضی 2 و حسابان زیباترین و بهترین و مناسب ترین بیان ها در فصل تابع شده است که باید گفت سخت ترین مطالب در کتاب های گذشته برای دانش آموزان که تابع بود به ساده ترین و کاربردی ترین فصل تبدیل شده است .

 و باز هم غلط های نوشتاری و دستوری موجود در کتاب که حاکی از عدم توجه  و عجله ی مولفان دارد که این برای سطح ملی اصلا برازنده نیست  .

ریاضی 2

کتاب از دیدگاه مولفان  :

كارشناس مسوول رياضي دفتر برنامه‌ريزي و تاليف كتاب‌هاي درسي وزارت آموزش و پرورش گفت: كتاب «رياضي(2)» با رويكرد اجتماعي، فرهنگي بازنگري و تاليف شده است.

دكتر وحيد عالميان در گفت‌و‌گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با اشاره به تغيير كتاب «رياضي (1)» در سال های گذشته، عنوان كرد: كتاب «رياضي‌(2)» نيز با رويكرد فعاليت‌ محور و درگير كردن دانش‌آموزان در فرآيند اجتماعي و فرهنگي تاليف شده است.
وي با بيان اين كه «در اين كتاب از مصاديق واقعي دنياي امروز استفاده شده است» تصريح كرد:‌ اين امر عاملي‌ براي نزديك كردن دانش‌آموزان به شرايط كنوني جامعه و بازشدن دريچه‌هاي واقعيت‌گرايي بر ذهن آن هاست
دكتر عالميان در ادامه عنوان كرد:‌ همچنين مصداق‌هاي ديني نيز در بخش‌هايي از اين كتاب به وضوح ديده مي‌شود. براي نمونه در بخش مثلثات حركت دوراني دايره مثلثاتي، معلمان و مربيان مي‌توانند از حركت ستاره قطبي ايده بگيرند،. اين موضوع از آيات قرآن كريم الهام گرفته شده است.
وي با بيان اين كه «در حديثي از پيامبر(ص) آمده كه براي پيدا كردن مسير از ستاره قطبي استفاده كنيد» يادآور شد: بنابراين همين حركت بستري براي استفاده از مسايل ديني در مثلثات است.
كارشناس مسوول گروه رياضي درباره ديگر ويژگي‌هاي كتاب «رياضي(2)» توضيح داد: بيشتر تمرينات اين كتاب در كلاس انجام مي‌شود و همين امر عاملي براي فعاليت‌محور كردن كتاب است. البته بيشتر تغييرات اين كتاب محتوايي است و تغييرات فصول و سرفصل‌ها كمتر مشاهده مي‌شود.
وي در پاسخ به اين سوال كه چرا سرفصل‌هاي اين كتاب تغيير نكرده است، تاكيد كرد:‌ تا حد امكان بايد فضا براي تعليم معلمان باز باشد و مشكلي به لحاظ تدريس وجود نداشته باشد. اگر در يك زمان هم محتوا و هم فصل‌بندي‌ها تغيير كند، معلمان دچار مشكلات و سردرگمي‌هاي زيادي خواهند شد. بنابراين در گام نخست رويكرد تغيير محتوايي صورت گرفته است.
دكتر عالميان با تاكيد بر رويكرد اجتماعي و فرهنگي كتاب رياضي جديد، بيان داشت: ورودي همه مباحث كتاب‌هاي رياضي جديد با مسئله‌اي علمي، اجتماعي و فرهنگي آغاز مي‌شود. براي نمونه ورودي بحث تابع با رشد و نمو نوزاد يا تابع نمادي با تكثير سلولي آغاز مي‌شود.
وي با اشاره به اين كه سعي شده در كتاب‌هاي جديد از مصداق‌ها و فعاليت‌ها در بستر واقعي و كاربردي استفاده شود، اظهار داشت: كارشناسان تلاش‌ كرده‌اند از ابزارهايي نظير ماشين حساب، خط‌كش، ‌مقاله و پرگار استفاده كابردي شود و همچنين مسايل روزمره زندگي دانش‌آموزان اصل و مبناقرارگيرد.
دكتر عالميان درباره ويژگي‌هاي يك كلاس خوب، توضيح داد: فعاليت‌هاي دانش‌آموز‌محور و خارج شدن كلاس از حالت سخنراني صرف معلم و گوش دادن دانش‌آموز و همچنين درگير شدن دانش‌آموز در فرآيند تدريس، از خصوصيات مهم يك كلاس فعال و پربازده است.
وي با بيان اين كه «كتاب رياضي نبايد خشك و غيرقابل انعطاف باشد» تصريح كرد‌:‌ خوشبختانه اين رويكرد در سيستم جديد در حال پياده شدن است و در كتاب رياضي اول دبيرستان نتايج مثبتي داشته و اميدواريم در سال تحصيل جديد نيز كتاب رياضي دوم نتيجه‌بخش باشد.
كارشناس مسوول گروه رياضي دفتر تاليف در پايان اظهار داشت: بر اساس اين تغييرات كتاب‌هاي رياضي در سال آينده نيز كتاب‌ رياضي سال سوم تغيير و بازنگري خواهد شد.

 

نقدی بر کتاب ریاضی 2  :

من در سال گذشته که کتاب ریاضی 2 را تدریس می کردم ارتباط نسبتا مناسبی با کتاب برقرار کردم و تقریبا به خوبی از پس کتاب در امر تدریس بر آمدم  وتقریبا با توجه به جلسه ی کارگاهی که باحضور دکتر ریحانی و دکتر عالمیان در نیشابور برگزار شد متقاعد  به این تغییرات شدم  . اما احساس من این بود که کتب حسابان و ریاضی 3 هم در ادامه ی همین کتب است . ولی امسال با رونمایی  از کتاب حسابان متوجه شدم که به اندازه ی یک کتاب مطلب نگفته برای دوم ریاضی وجود دارد .

·        مطالبی که در ریاضی 2 صرفا به صورت شهودی و با استدلال استقرایی به راحتی پذیرفته  می شد در حسابان به طرز عجیبی تغییر چهره داده و به صورت صرفا استنتاجی و ریاضی وار بیان می شود که آمادگی برای این نوع بیان برای دانش آموز در ریاضی 2 ایجاد نشده است .

·        در ریاضی 3 تجربی  به هیچ وجه فصل اول کتاب ( احتمال) ادامه ی فصل آخر ریاضی 2 نیست .  و در فصل 2 کتاب ریاضی 3 مطالبی با فرض یادداشتن  دانش آموز استفاده شده است که در ریاضی 1 و 2 هیچ اشاره ای به آن نشده است چون این فصل از کتاب از ریاضی 2 قدیم گرفته شده است البته بدون توجه به دانستنی های دانش آموز فعلی . مانند ک .م . م چندجمله ای ها  

·        به نظر می آید این کتاب با مقداری تغییرات برای دوم تجربی مناسب است  اما با توجه به کتاب حسابان جدید به هیچ عنوان برای دوم ریاضی مناسب نباشد .

·        غلط های نوشتاری و دستوری موجود در کتاب حاکی از عدم توجه  و عجله ی مولفان دارد که این برای سطح ملی اصلا برازنده نیست  . (در سال گذشته در کتاب ریاضی 2 در حدود 200 غلط وجود داشت )

21 امین شماره مجله ی ریاضی یکان نو منتشر شد

شماره 21 مربوط به ماه های مهر و آبان 1389 می باشد.در این شماره می خوانید:

در باره بسط دو جمله ای و خواص آن-منصور حمایتی

ترکیب (روش های شمارش)- احمد احسنت

برهان خلف - حسین سلطانی مقدم

یک مساله و چند راه حل- سیروس نادریان

تقریب اعداد گنگ -عنایت اله راستی زاده

مساله ای در قدر مطلق- عزیز بهمنی

طنز،معرفی سایت ،تست ، مسائل المپیاد،مسائل  برای حل و مطالب خواندنی دیگر

برای اطلاعات بیشتر به این جامراجعه کنید

شروعی جدید با کتاب حسابان

با سلام خدمت همه ی عزیزان و دوستداران این وبلاگ

مدتی بود که برای ادامه تحصیل به اهواز رفته بودم و فرصت کافی برای نوشتن مطلب توی وبلاگمون رو نداشتم ، از امروز دیگه هر هفته وقت مخصوص گذاشتم که این وبلاگ رو فعالش کنم ، البته با همکاری و همیاری شما دبیران عزیز.

دوستانی که قصد عضویت دارن ، به ahamidp [at] Gmail.com  ایمیل بفرستن ، تا برای اونها رمز ارسال شود.

برای اینکه این پست خالی از بحث های آموزشی نباشه ، من کتاب حسابان جدید رو براتون میذارم که دانلود کنید . دوستان میتونن اون رو از لینک زیر دانلود کنن :

دانلود کامل نسخه قابل استناد کل کتاب حسابان

رویکرد کتاب های جدید خوب و بهتر از کتاب های گذشته است ، به ظرطی که شرایط تدریس برای دبیر فراهم بشه ، که یکی از اون شرایط تدریس به روشی است که کتاب های دوره راهنمایی تالیف شده است در دوره راهنمایی.

دوستان نظرشون راجع به کتاب جدیدی چی هست ؟

سمینار دانش آموزی

با سلام خدمت همکاران عزیز

ایمیل زیر از دانشگاه شریف ارسال شده است که با سابقه ای که از شرکت کنندگان در این برنامه پرسیدم، ظاهرا برنامه های بسیار مفیدی دارند:


«مدرسه‌ی تابستانیِ علومِ ریاضی و شبکه مدرسه»، 2 تا 4 مردادماه 1389، در دانشگاه صنعتیِ شریف برگزار خواهد شد.
توجه:
1-    این مدرسه، مخصوص دانش‌آموزان سال اول و دوم دبیرستان است.
2-    اگر دانش‌آموز نیستید، با اطلاع‌رسانی به دانش آموزان به ما کمک کنید.
3-    از حضور دانش‌آموزانِ شهرستانی بسیار خوش‌حال خواهیم شد؛ هرچند، متاسفانه، امکانِ اسکان این دوستان برای ما فراهم نیست.

به امید دیدار
با تشکر
کمیته علمی مدرسه تابستانی علوم ریاضی

 

برای اطلاعات بیشتر از روز سه شنبه ۱-تیر-۸۹ به آدرس www.schoolnet.ir مراجعه فرمایید.

پراکندگی موضوعی تستهای کنکور آزمون سراسری رشته های رياضی تجربی انسانی 1388

پراکندگی موضوعی تستهای کنکور آزمون سراسری رشته های رياضی تجربی انسانی

لينک های دريافت

                               رشته رياضی

                               رشته تجربی

                               رشته انسانی

فراخوان شماره (1) یازدهمین کنفرانس آموزشی ریاضی ایران(مازندران)

 

فراخوان يازدهمين کنفرانس آموزش رياضی

فراخوان يازدهمين کنفرانس آموزش رياضی

 

منبع:http://www.azarmath.com/modules/news

 

آدرس سايت کنفرانس جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بيشتر  :http://imec11maz.ir

 

 

 

چهلمین کنفرانس ریاضی کشور

بزرگ‌ترين اجتماع رياضي‌دانان کشور                 

در چهلمين کنفرانس رياضي کشور               

 از 26 تا 29مرداد سال جاري در دانشگاه صنعتي شريف برگزار مي‌شود.

به گزارش سرويس دانشگاه برنا،به نقل از روابط عمومي دانشگاه صنعتي شريف، چهلمين کنفرانس رياضي کشور از 26 تا 29مرداد سال جاري در دانشگاه صنعتي شريف برگزار مي‌شود.

بنا به اين گزارش ، برنامه علمي کنفرانس شامل سخنراني‌هاي عمومي سخنراني‌هاي تخصصي و ارائه مقالات کارگاه‌هاي آموزشي و پژوهشي است ؛ و نيز علاوه بر برنامه‌هاي علمي،ميزگردهايي پيرامون مسايل جاري جامعه رياضي کشور نيز برگزار مي شود.

گفتني است کارگاه هايي غير همزمان با چهلمين کنفرانس رياضي برگزار خواهند شد . اين گروهها شامل :گروه‌هاي جبري و ساختارهاي مربوطه 24-25 مرداد .علوم کامپيوتر نظري 25 مرداد ،نظريه دامنه و کاربردهاي آن 24-25 مرداد، علوم عصب و رياضيات ،24-25 مرداد، آموزش رياضي ، همزمان با کنفرانس ،نظريه انشعاب تصادفي، 25مرداد و همزمان با کنفرانس ، برپا مي شوند.

گفتني است اين گردهمايي چند منظوره بزرگترين اجتماع رياضي‌کاران کشور است و علاوه بر برنامه‌هاي علمي، مجمع عمومي انجمن رياضي ايران، ميزگردهايي پيرامون مسايل جاري جامعه رياضي کشور و اعطاي جوايز گوناگون را هم در بر مي‌گيرد. برنامه علمي کنفرانس شامل سخنراني‌هاي اصلي و دعوتي و نيز جلسات ارائه سخنراني‌هاي تخصصي است.

شرکت رياضي‌دانان خارجي در اين کنفرانس همواره غنابخش آن بوده، به ايجاد ارتباط علمي با جريان‌هاي رياضي در جهان کمک کرده و به کنفرانس جنبه بين‌المللي داده است. طي اين چهل سال تعدادي از سرشناس‌ترين چهره‌هاي رياضيات جهان در اين کنفرانس شرکت کرده‌اند.

برمن آلمان به ریاضیدانان جوان ایران خوش آمد گفت!

این مسابقات از امروز ۱۰ ژولای تا ۲۲ ژولای به طول می انجامد.از ایران نیز ۶ دانش آموز برتر در این  مسابقات شرکت دارند. تاکنون ایران در ۲۳ دوره شرکت داشته است .در ۳۹ امین دوره این مسابقات کشور ما مقام نخست را بدست آورد.

گفتنی است نخستین المپاد بین المللی ریاضی در سال ۱۹۵۹ و در کشور رومانی با شرکت ۷ کشور که همگی از بلوک شرق بودند برگزار گردید.

تاریخچه مسابقات

 همیشه بحث از این می شود که کسب رتبه های برتر جهانی توسط دانش آموزان کشورمان  نشان دهنده تمام ضعف و قوت های آموزش ریاضی ما نیست . و گروهی نیز به آزمون هایی همچون تیمز  و وضع ورتبه پایین بچه های کشورمان در آن اشاره میکنند. همکار گرامی شما نظرتان چیست؟